De gemeente Renkum maakt serieus werk van de circulaire economie! Voor de reconstructie van de Van der Molenallee in Doorwerth produceerde Bio Bound fraaie biobased fietspadplaten met rammelstrook in twee kleuren. Het werk is klaar!

De Van der Molenallee is een doorgaande verkeersweg in Doorwerth, gemeente Renkum. Naast gemotoriseerd verkeer maken ook veel fietsers gebruik van deze weg. Voor hen was de weg met een belijning op het asfalt aan beide zijden voorzien van een fietsstrook. Dat kon beter! De gemeente besloot tot een reconstructie om de verkeersveiligheid verder te optimaliseren. Bovendien werd besloten om bij de invulling van dit project direct een bijdrage te leveren aan de realisatie van klimaat- en duurzaamheidsambities van de gemeente: circulariteit, duurzaamheid én reductie van CO2.

biobased fietspadBiobased fietspad met lage milieubelasting
Civieltechnische buro Evers presenteerde een plan met innovatieve Bio Bound fietspadplaten. De hoogwaardige biobased betonelementen zijn gemaakt van beton met gerecycled olifantsgras (miscanthus) en betonpuin. Miscanthus is een grassoort die o.a. wordt geteeld in de directe omgeving van Schiphol en is bedoeld om ganzen op een diervriendelijke manier te weren van de start- en landingsbanen. Door dit gras en gerecycled betonpuin in het beton te verwerken, hebben de platen een veel lagere milieubelasting dan producten gemaakt van vergelijkbaar, traditioneel beton!

Verkeersveiligheid
De fietspadplaten zijn voorzien van een deklaag in twee kleuren, geel en rood. Om glijpartijen te voorkomen is het rode vlak, het fietsgedeelte, voorzien van een antislipprofiel (Gian 2). Het gele vlak vormt een rammelstrook die is voorzien van een ruitreliëf dat de automobilisten hoorbaar alarmeert wanneer zij het fietspad te dicht naderen. De verkeersveiligheid wordt hiermee dus zowel in kleur als geluid gewaarborgd.

bouwbelang

Maatwerk
Het fietspad heeft een totale lengte van 1820 strekkende meter. Voor dit project produceerde Bio Bound 608 platen met een afmeting van 2,35 x 3 meter en een dikte van 14/15,5 cm. Om onderlinge verzakkingen te voorkomen zijn de fietspadplaten middels koppelstrips met elkaar verbonden. Naast rechte elementen zijn er maatwerk pasplaten geproduceerd voor in de bochten. Op plaatsen waar de weggebruikers de weg moeten oversteken komen platen zonder rammelstrook.

Bouwbelang
Het project met de biobased fietspadplaten bleef ook in de pers niet onopgemerkt. Het blad Bouwbelang maakte er zelfs een voorpagina-artikel van. In het blad staat een interview met Jaap Schotanus.